Завдання з інформаційних технологій

Тема 2. Бази даних в торговельній сфері. 
Знайомство з MS Access. Принципова схема роботи з MS Access. Основні поняття MS Access. Створення об’єктів баз даних. Їх призначення.
Теоретичний матеріал
Увага!!! Інструктаж з БЖД. 
https://support.office.com/uk-ua/article/%D0%A1%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%B1%D0%B0%D0%B7%D0%B8-%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%85-32a1ea1c-a155-43d6-aa00-f08cd1a8f01e

Д/з: Створити пустий шаблон  бази даних.
Виконане завдання надіслати на електронну пошту.
juliaivanchenko18@gmail.com

 ВІдеоматеріалhttps://www.youtube.com/watch?v=aJAWk6JIWMw
 Створення бази даних: https://www.youtube.com/watch?v=yNHSga8z8Mk
____________________________________________________________________________________

Тема: Створення об'єктів баз даних
Теоретичний матеріал
Увага!!! Інструктаж з БЖД. 
Як ви думаєте, що таке система управління БД і що вона повинна вміти робити?
Система управління базами даних – це програмний засіб, за допомогою можна створювати бази даних, заповнювати їх та працювати з ним. Однією з таких систем є Microsoft Access. За допомогою Access звичайні користувачі можуть створювати та експлуатувати достатньо потужні бази даних без необхідності програмувати. В той же час робота з Access не виключає можливості програмувати. Для цього потрібно володіти основами програмування на мові Visual Basic.
Давайте подумаємо, що повинна вміти створювати СУБД.
Вікно Access вирізняється простотою та лаконічністю. 6 вкладок цього вікна представляють шість видів об’єктів, з якими працює програма.
Таблиці – основні об’єкти бази даних. В них зберігаються дані. База даних може мати багато взаємозв'язаних таблиць.
Запити – це спеціальні структури, призначені для обробки даних бази. За допомогою запитів дані впорядковують, фільтрують, відбирають, об’єднують.
Форми – це об’єкти, за допомогою яких в базу даних вводять нові дані або проглядають наявні.
Звіти – це «форми» навпаки. За їх допомогою дані видають на принтер в зручному й наглядному вигляді.
Макроси – це макрокоманди. Якщо якісь операції з базою даних виконуються особливо часто, має сенс групувати декілька команд в один макрос та призначати його деякій комбінації клавіш.
Модулі – це програмні процедури, написані на мові Visual Basic.
Для зручності роботи з БД є два режими: проективний та експлуатаційний, тобто режим редагування структури таблиці і режим безпосереднього введення даних в таблицю.
І відповідно, як ви вже зрозуміли, існують ті хто редагують структури таблиць і ті хто вводять дані.
Розробник бази даних має право створювати в ній нові об’єкти, наприклад нові таблиці, задавати її структуру, змінювати властивості полів. У однієї бази може бути один або кілька розробників.
Користувач бази – це особа, яка наповнює її інформацією за допомогою форм, обробляє її за допомогою запитів і отримує результати у вигляді результуючих таблиць, або звітів. У однієї бази може бути мільйони користувачів.
А тепер, розберемось як створювати нову базу даних.
Створення нової бази даних:
  1. Виконати команду Файл - Создать.
  2. Встановити перемикач в положення Новая база даних.
  3. Натиснути кнопку ОК.
  4. Вибрати папку і задати ім’я файлу.
Бази даних MS Access зберігаються з розширенням *.mdb.
Після того як ви створили базу даних, вам потрібно якимось чином тримати в ній дані, тобто вміти створювати таблиці.
Створення таблиць:
  1. Нову таблицю можна створити двома способами, або імпортувати вже створену таблицю з іншої бази.
  2. Щоб створити таблицю в режимі «Конструктор» потрібно вибрати меню «Вставка» - «Таблиця», потім в діалоговому вікні вибрати пункт «Конструктор» та натиснути ОК. У вікні редагування структури таблиці ввести поля нової таблиці та їх тип і закрити вікно.
  3. Щоб створити таблицю в режимі «Майстер таблиць» потрібно вибрати меню «Вставка» - «Таблиця», потім в діалоговому вікні вибрати пункт «Майстер таблиць» та натиснути ОК.
Дуже часто виникає потреба об’єднати дані з кількох таблиць в одну таблицю.
Створення зв’язків між таблицями.
Основні переваги систем управління базами даних реалізуються при роботі не з окремими таблицями, а з групами взаємозв’язаних таблиць.
Для створення зв’язків між таблицями в Access потрібно відкрити вікно «Схема даних» зайшовши в меню «Сервіс».
Щоб створити зв'язок між таблицями потрібно:
  1. Відкрити вікно «Схема даних».
  2. Якщо з даними таблицями вже є якийсь зв’язок то вони відобразяться в вікні, інакше потрібно добавити таблиці за допомогою контекстного меню «Додати таблицю».
  3. Зв'язок між полями встановлюється шляхом перетаскування поля з однієї таблиці в відповідне поле іншої таблиці.
  4. Після перетаскування відкриється діалогове вікно «Зв’язки», в якому можна задати властивості зв’язку.
Домашнє завдання
Опрацювати  конспект, підготуватися до практичної роботи.

___________________________________________________________________________________
Тема: Використання табличних процесів у торговельній сфері
Теоретичний матеріал 
Увага!!! Інструктаж з БЖД. 
Виконати завдання:

Д/з.: Побудувати електронну таблицю "База даних продуктів харчування"
 ( не менше 30 продуктів).
 Виконане завдання надіслати на електронну пошту  juliaivanchenko18@gmail.com
___________________________________________________________________________________
Тема: Використання Microsoft Excel під час вирішення професійних завдань
Теоретичний матеріал
Увага!!! Інструктаж з БЖД. 
Д/з.: Працюємо з готовою базою. Виконати обрахунки за допомогою формули. Зміна ціни продуктів.
Виконане завдання надіслати на електронну пошту  juliaivanchenko18@gmail.com

_________________________________________________________________________________
Тема: Побудова діаграми. Використання майстра діаграм. 
Теоретичний матеріал
Увага!!! Інструктаж з БЖД. 

Майстер діаграм. Види діаграм та основні етапи їх побудови. 
Д/з.: Побудувати діаграму на основі готової бази.
Виконане завдання надіслати на електронну пошту  juliaivanchenko18@gmail.com
___________________________________________________________________________________
Тема: Редагування даних таблиць  засобами Microsoft ExcelТеоретичний матеріалУвага!!! Інструктаж з БЖД. 
Microsoft Excel – одна з найбільш потужних програм для створення електронних таблиць та роботи з ними. Можливості Microsoft Excel: ефективний аналіз даних; широкі засоби форматування та відображення даних; спільне використання даних та робота над документами; обмін даними та інформацією через мережу Internet; механізм автокорекції формул дозволяє автоматично розпізнавати та виправляти помилки при введені формул.
Запуск Microsoft Excel
Для цього можна використати один з наступних способів:
1. Пуск → Програми → Microsoft Excel.
2. Подвійним кліком ЛКМ по піктограмі Microsoft Excel на робочому столі (або одинарним кліком ЛКМ на закріпленому значку програми Описание: Картинки по запросу ексель 2013 на панелі завдань).
Інтерфейс Microsoft Excel 2013
Інтерфейс – сукупність інструментів, що дозволяє користувачу взаємодіяти з комп'ютерною програмою.
До основних елементів інтерфейсу Excel відносяться (рис. 1):
Рисунок 1 - Інтерфейс вікна Ms Excel 2013
1. Рядок заголовка відображається у верхній частині вікна і відповідає назві (імені) документа.
2. Кнопки управління розмірами вікна завжди знаходяться в його правій верхній частині.
3. Кнопки команд. Вони згруповані за функціональним принципом і розміщені на стрічках.
4. Стрічка – смуга, яка розташовується у верхній частині вікна програми Excel. На стрічці розміщуються кнопки команд. Змінити розташування стрічки на екрані неможливо, але для збільшення розмірів робочої області стрічку можна згорнути (командою Згорнути стрічку з контекстного меню).
5. Вкладки – назви стрічок, які об'єднують командні кнопки за функціональним принципом. Одна з вкладок на стрічці завжди активна.
7. Розділи. Щоб прискорити доступ до потрібних команд інструменти на стрічках додатково згруповані за функціональною ознакою в розділи.
9. Колекції. Праворуч від деяких командних кнопок є трикутник, клацання по якому відкриває Колекцію. Наявність трикутника поруч з командною кнопкою свідчить про наявність колекції.
10. Панель швидкого доступу. Панель швидкого доступу можна настроювати під потреби користувача: змінювати розмір і положення панелі, додавати або видаляти кнопки команд.
11. Робоча область займає найбільшу центральну частину вікна.
12. Рядок стану розташовано у нижній частині під робочою областю. У його правій частині розміщено  
13. Повзунок масштабування, переміщення якого у бік + або дозволяє збільшувати або зменшувати масштаб відображення документа у вікні.
14. Команди для перегляду аркуша (наприклад, у звичайному режимі, у режимі розмітки сторінки, або макету сторінки).
Робоча книга
Документ Excel називається Робочою книгою. Назва Робочої книги відображається в Рядку заголовка. Робоча книга являє собою набір 15. Робочих аркушів, кожен з яких має табличну структуру і може містити одну або безліч таблиць. У робочій області вікна Excel відображається тільки поточний Робочий аркуш, з яким і ведеться робота.
Кожен Робочий аркуш має назву, яка відображається на 16. Ярлику аркуша. Ярлики відображаються в нижній частині вікна програми. За допомогою клацань по ярликах можна переключатися між Робочими аркушами, які входять в Робочу книгу.
Табличний простір Робочого аркуша складається з стовпців і рядків, перетин яких утворює клітинки.
17. Стовпці мають номери з великих латинських літер, які вказуються у верхній частині аркуша. Робочий лист може містити до 16384 стовпців, пронумерованих від А до XFD.
18. Рядки вказуються ліворуч аркуша і нумеруються цифрами від 1 до 1048576.
На перетині стовпців і рядків утворюються клітинки таблиці. Вони є мінімальними контейнерами збереження даних.
19. Клітинка має Ім’я, яке складається з номера стовпця і рядка, на перетині яких вона розташована, наприклад, А1 або D234. Першим завжди вказується номер стовпця. На Робочому аркуші завжди активна одна або декілька клітинок (діапазон клітинок). Вони виділяються товстою рамкою, а номер стовпця і номер рядка, на перетині яких вони знаходиться, виділяються кольором. Ця рамка в Excel грає роль табличного курсора. Операції введення і редагування даних завжди проводяться тільки в активній клітинці.   Ім’я активної клітинки відображається в лівій верхній частині аркуша.
Для діапазону клітинок вказується ім’я верхньої лівої клітинки та через двокрапку ім’я нижньої правої клітинки, наприклад, А1: D2.
Клітинка може містити дані, які відносяться до одного з трьох типів: текст, число або формула, а також залишатися порожньою.
20. Вміст клітинки відображається у 21. Рядку формул, який знаходиться над Робочим аркушем.
Тип даних в клітинці визначається автоматично при введенні. Якщо ці дані можна інтерпретувати як число, наприклад, при введенні цифр, Excel так і робить. В інших випадках дані інтерпретуються як текст. Введення формули завжди починається зі знаку рівняння =.
Excel при збереженні робочої книги записує в файл тільки прямокутну область робочих листів, яка примикає до лівого верхнього кута і яка містить клітинки з даними. Інформація про порожні клітинки поза цією областю в пам'яті комп'ютера не зберігається.
Введення тексту
Текст – це набір будь-яких символів. Якщо текст починається з числа необхідно використовувати «'». Після підтвердження введення даних можна відмінити їх використовуючи команди меню Правка - Отменить. Натисненням кнопки Отмена з панелі інструментів Стандартна при кожному натисненні кнопки Отмена послідовно відміняється  одна операція.
Введення чисел
Числа в комірку можна вводити зі знаками “+” (ігнорується при введенні), "=","-". Якщо числове значення вводиться в круглих дужках то програма автоматично перетворює його у від'ємне число.
Якщо вводиться кома, вона сприймається як десяткова. Якщо при введенні числа не був заданий формат, то за замовчуванням встановлюється формат Общий.
Якщо число повинно бути представлено у експоненційній формі (для представлення дуже маленьких або дуже великих чисел) можна вказати у виразі літеру Е (маленьку або велику) або встановити відповідний формат. Наприклад, число 501000000 буде представлено у вигляді 5.01Е+08, що означає 5,01 *108.
Якщо ширина числа, що введено, більше ширини комірки на екрані, то програма відображає його у експоненційній формі або замість числа ставить символи #### (при цьому у пам'яті число буде збережено повністю).
Редагування вмісту комірки
Редагування даних може здійснюватись як у процесі введення даних, так і після введення. Якщо під час введення даних у комірку виникла помилка, то її можна виправити загальноприйнятими методами (клавіші Backspace та Esc). Для того, щоб відредагувати дані після завершення введення (після натиснення клавіші Enter), необхідно перемістити вказівник до необхідної комірки та двічі клікнути по ній ЛКМ або натиснути клавішу F2 для переходу в режим редагування або натиснути мишкою на даних у рядку формул.
Операції з рядками, стовпцями, блоками (діапазоном комірок)
Ці дії можуть бути виконані через меню за допомогою буфера обміну: переміщення, копіювання, заповнення. При заповненні початкова комірка або блок повторюється декілька разів за одну дію. При цьому вказівник миші повинен наводитись на нижньому правому кутку комірки або блоку (приймає форму чорного плюса + та називається – маркер заповнення).
Додавання рядків та стовпчиків
Якщо необхідно додати один рядок потрібно натиснути ПКМ по номеру рядка (цей рядок виділяється), перед яким потрібно вставити рядок. У меню, що з'явиться, вибрати опцію Додати. Зверніть увагу, що обраний рядок зсувається вниз. Аналогічно можна додати стовпчик, але потрібно натиснути по імені стовпчика.
Вилучення та очищення
Якщо необхідно очистити тільки дані, то достатньо натиснути клавішу Del на виділеній комірці або блоці; також можна виконати команду ПКМ – Очистить содержимое.
Завершення роботи
Для виходу з програми можна використати один з таких способів:
• команда Файл - Закрити;
• із системного меню командою Закрити;
• за допомогою клавіатури – комбінація клавіш Alt+F4.
Якщо ви не зберегли робочу книгу, то з'явиться діалогове вікно з попередженням про збереження.
 Завдання надіслати на електронну пошту. 

________________________________

Тема: Освоєння технології побудови структури таблиць в режимі конструктора.
Теоретичний матеріал
Увага!!! Інструктаж з БЖД. 
Під час створення таблиці з Конструктора таблиць, може бути більш цілеспрямованим про створення бази даних, тип поля, створити список підстановки та створити зовнішній ключ, щоб створити пару з первинного ключа.

Створення таблиці за допомогою конструктора таблиць

1. Виберіть елемент створити > конструктора таблиць.
2.      У нову таблицю, для першого поля введіть у поле ім'я та тип даних.
3. Установлення первинного ключа для таблиці, виділіть клітинку, Ім'я поля відповідні поля та виберіть Первинний ключ.
Індикатор Первинного ключа з'явиться ліворуч від імені поля. Первинний ключ можна змінити в будь-який час, але кожної таблиці може містити лише один первинний ключ.     Виберіть файл > зберегтиа ім'я таблиці.
Існує багато інших параметрів під час створення та змінення таблиці з Конструктора таблиць.
·         Переключення між В поданні конструктора та Вікні табличного подання даних для будь-якого збереженого таблиці.
        Призначити будь-якого поля первинного ключа таблиці.
        Використання конструктора для створення маски вираз або вводу.
        Перевірка правил перевірки.
        Додавання та видалення рядків.
        Створення списків підстановки.
        Створення, перейменування та видалення макросів даних.
        Визначення зв'язків і залежності об'єктів. 
    Д/з.: Робота в зошиті:
      1. Записати покроково створення нової бази даних за допомогою конструктора
      2. Пройти тестові завдання
     Результат роботи надсилайте на електронну пошту juliaivanchenko18@gmail.com
           Додаткова інформація . Побудова полів
________________________________________________________________________________________
  
Тема: Відбір записів. Упорядкування записів таблиць.
Теоретичний матеріал
Увага!!! Інструктаж з БЖД. 
Сортуванням записів таблиці називається упорядкування рядків таблиці по будь-якою ознакою, наприклад упорядкування списку прізвищ за алфавітом, цехів - по їх номерах і т.д. Ознака сортування: прізвище, номер цеху - називається ключем сортування. Як правило, виконується стандартна сортування відповідно до зростання (спадання) кодів символів ключів сортування. У деяких випадках необхідно зробити нестандартну сортування, зокрема але назв місяців або днів тижня.
При стандартній сортуванні курсор встановлюється в будь-яку клітинку списку, виконується команда Сортування на панелі Дані. У діалоговому вікні Сортування діапазону задаються кілька ключів сортування із зазначенням "за зростанням" або "по зменшенням". Як ключі сортування використовуються імена полів списку (імена стовпців таблиці).
Д/з.: Відповіді на питання:
1. Запишіть  параменти сортування списків.
2. Види фільтрацій записів таблиці.
3.  Попереднє сортування даних *

1 коментар: